Allmänt
För att genomföra ett köp på vincobiosis.se krävs det att du är över 18 år. Är du under 18 år krävs enligt Föräldrabalken målsmans medgivande. Genom beställning på vincobiosis.se godkänner du de vid tiden publicerade villkor som anges nedan och intygar att de uppgifter du lämnar om dig själv är korrekta. Med benämningarna vi, våra, vårt och oss nedan avses Vincobiosis Nordic under paraplyet Bioglan AB och Reig Jofre.
Företagsinformation:
Bioglan AB
Borrgatan 31,
211 24, Malmo
Tel: 040-28 75 00
Org.nr: 556757-2119
Priser och betalning
Varje vara anges med pris inklusive moms. I Kassan kan man se det totala priset inklusive moms, eventuella avgifter samt avdragna rabatter.
Att beställa och betala via vincobiosis.se är säkert och enkelt. Vi tillhandahåller följande betalalternativ i Sverige:
1. Klarna faktura med 14 dagar som betalningsvillkor
2. Klarna Konto och Klarna Delbetalning
3. Kortbetalning med VISA eller MasterCard
4. Google pay
Varje genomförd och godkänd beställning genererar per automatik en orderbekräftelse. Den vanligaste anledningen till att en orderbekräftelse uteblir är att man i samband med beställningen har råkat uppge en felaktig mailadress eller att orderbekräftelsen per automatik sorterats in under Skräppost.
Ett giltigt avtal mellan dig och Vincobiosis ingås först när Vincobiosis har bekräftat din beställning genom en orderbekräftelse samt skickat en köp-/leveransbekräftelse när din beställning är packat och redo för leverans.
Klarna gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Du har möjlighet att välja det
betalningsalternativ som passar dig. Börja med att välja om du vill betala före eller efter leverans. Genom att ange eller efterfråga information i kassan godkänner du våra användarvillkor och behandling av dina personuppgifter.
I syfte att minska onlinebedrägerier trädde en ny lag i kraft den 1 januari 2023 som innebär krav gällande stark identitetsverifiering vid kreditköp. Med detta som bakgrund är nu BankID-identifiering obligatorisk vid samtliga kreditköp på vincobiosis.se
Delbetalning med Klarna (fast plan):
Du kan välja att dela upp din betalning över 3, 6, 12, 24 eller 36 månader. Uppläggningsavgift, aviavgift och räntesats varierar enligt följande:
- 3 mån: 49 SEK upplägg, 29 SEK/mån avi, 0 % ränta
- 6 mån: 69 SEK upplägg, 29 SEK/mån avi, 0 % ränta
- 12 mån: 149 SEK upplägg, 29 SEK/mån avi, 0 % ränta
- 24–36 mån: 299 SEK upplägg, 29 SEK/mån avi, 9,99 % ränta
Exempel (12 månader, 10 000 SEK): Månadskostnad ca 955 SEK, totalkostnad ca 11 458 SEK (effektiv ränta ~29,22 %)
Flexibel betalning – Klarna Konto:
Ingen uppläggningavgift, men aviavgift på 29 SEK/månad och nominell årsränta på 19,90 % gäller. Exempelvis blir totalkostnaden för en skuld på 10 000 SEK återbetalat över 12 månader cirka 11 458 SEK (effektiv ränta ~29,22 %).
Faktura (Betala senare):
Ingen ränta om betalning sker i tid, men en fakturaavgift på 29 SEK tillkommer. Vid försenad betalning tas en påminnelseavgift på 60 SEK ut, samt dröjsmålsränta på 24 % + referensränta.
Kortbetalning (Stripe)
Kortbetalningar sker i ett system som uppfyller krav enligt säkerhetsstandarden PCI-DSS. Betalningen hanteras av vår betalleverantör Stripe för att garantera en snabb och säker hantering. Vi accepterar för närvarande de vanligaste betalkorten såsom VISA, Mastercard och American Express.
För ökad säkerhet används 3D Secure (Verified by Visa / Mastercard Identity Check) som är en global säkerhetsstandard framtagen för kortbetalningar på internet.
Så här går det till:
- Välj Kortbetalning som betalningsmetod i kassan.
- Ange kortnummer, giltighetsdatum, kortets säkerhetskod (CVV) samt kortinnehavarens namn.
- En kontroll görs automatiskt för att säkerställa att uppgifterna stämmer och att täckning finns för köpet.
- Köpesumman reserveras på ditt konto.
- Beloppet överförs till oss först när varorna skickas från lagret.
Google Pay
Du kan också betala snabbt och säkert genom att använda Google Pay. Med Google Pay kan du genomföra köp direkt via din mobil, surfplatta eller dator. Betalningen sker via det kort (debet- eller kreditkort) som du har kopplat till ditt Google-konto, utan att dina kortuppgifter delas direkt med oss.
Fördelar med Google Pay:
- Möjlighet att samla alla betalningar i din Google Pay-app.
- Snabb och smidig betalning online.
- Hög säkerhet genom kryptering och tokenisering.
Frakt och leveranser
Hos oss har du alltid möjlighet till FRI FRAKT när du handlar för minst 400 kr. För att slippa avgift krävs att du aktivt väljer ett avgiftsfritt fraktsätt i kassan innan du slutför din beställning. Ombud på mindre orter har ibland begränsad utkörning som kan påverka leveranstiden. Nedan följer en lista över de fraktsätt som Vincobiosis erbjuder. I kassan står ett beräknat leveransdatum för varje fraktsätt. Detta datumet är ett uppskattat datum, och vi kan inte garantera det. Tänk på att det vid t.ex. julhandel och andra högtider eller stora kampanjer kan uppstå förseningar.
Observera att beställningar med ett högre ordervärde har ett begränsat antal fraktalternativ i kassan.
Avgift för respektive fraktsätt visas i kassan.
1. Instabox
Ditt postnummer avgör om du kan välja detta fraktalternativ. Paketet levereras till en förvaringsbox hos valt ombud och aviseras via sms från Instabox (mobilnummer 0737494296). Observera att detta fraktsätt endast kan väljas då samtliga varor du har i varukorgen finns i lager. Paketet ligger kvar i boxen i tre dagar. Observera! Legitimering med BankID kan komma att krävas (ev. länk skickas via sms från telefonnummer 71020). Läs mer om Instabox här.
2. Ekonomifrakt (alltid gratis vid köp över 400kr)
Vårt system väljer ut det fraktsätt som är mest kostnadseffektivt med hänsyn till leveransadress, storlek på beställning samt ordervärde. Leverans sker till brevlåda/brevinkast (kan ställas vid dörren eller brevlådan om det är för stort) alternativt närmsta Instabox-ombud. Om närmsta Instabox-skåp är fullbelagt kan leveransen ske till ett annat skåp något längre bort. Ej möjligt att välja utlämningsställe. Observera att Instabox kan komma att väljas om du har ett ombud inom en radie av 3 mil från där du bor.
3. Postnord
Ditt postnummer avgör om du kan välja detta fraktalternativ. Paketet levereras till valt ombud eller förvaringsbox och aviseras via sms från Postnord. Paketet ligger kvar hos ombudet eller paketboxen i 7 dagar.
Så fort din försändelse lämnat vårt lager får du ett bekräftelsemail, innehållandes kollinummer och spårningslänk. Varje genomförd och godkänd beställning genererar per automatik en orderbekräftelse. Den vanligaste anledningen till att orderbekräftelse och leveransbesked uteblir är att man i samband med beställningen har råkat uppge en felaktig mailadress. Kontrollera gärna skräpposten för säkerhets skull.
OBS! Glöm inte att hämta ut ditt paket i tid. Om paketet skickas tillbaka till oss som outlöst paket så förbehåller vi oss rätten att fakturera dig en avgift om 250 kr för att täcka avgifter och administrativa omkostnader.
Ångerrätt
Om du ångrar ditt köp eller någon produkt från din beställning måste du skrifligen låta oss veta detta inom 14 dagar efter att du mottagit de aktuella produkterna, detta i enlighet med Distansavtalslagen Lämpligtvis registrerar du en Retur på ditt konto enligt instruktionerna nedan, på så vis står Vincobiosis Nordic för returfrakten. Observera dock våra villkor avseende returkostnad vid onormalt köp- och returbeteende nedan.
För att din retur ska bli godkänd måste produkten vara obruten, oanvänd och finnas i oskadad originalförpackning med tillhörande emballage.
Kosmetiska och hygienprodukter där förpackningen har brutits av dig och som kanske även används av dig och som därmed inte längre kan säljas av hälsoskydds- eller hygienskäl är undantagna från ångerrätten och återtas därmed inte. Det kan till exempel vara produkter som hudvårdsprodukter. På detta sätt kan vi garantera att alla våra kunder köper en orörd och fräsch produkt.
När det gäller produkter som inte klassas som kosmetiska och hygienprodukter förbehåller vi oss rätten att göra ett värdeminskningsavdrag om du hanterar produkterna i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion (t.ex genom att du använder produkten, genom att du på ett oförsiktigt sätt öppnar och genom det skadar förpackningen eller genom att du lämnar tillbaka en produkt utan originalförpackning). Dvs att du ansvarar för produktens minskade värde som följer därav och det innebär att vi gör ett prisavdrag för den aktuella värdeminskningen.
Du som kund ansvarar för risken vid returfrakt, vilket bland annat innefattar risken för att produkten skadas eller kommer bort under frakten tillbaka till oss. Paketera väl.
Efter att du på valfritt sätt (förslagsvis genom att registrera en Retur under Mina Sidor) meddelat oss att du önskar returnera har du enligt lagen om distansavtal 14 dagar på dig att returnera den aktuella produkten. När vi mottagit din retur och gjort bedömningen att produkten är i väsentligt oförändrat skick kommer vi inom 14 dagar att återbetala dig, samt meddela dig via mail att ärendet är avslutat. Återbetalning sker med samma betalsätt som användes vid köpet. Om vi gör ett värdeminskningsavdrag informerar vi dig via e-post. Beräkningen av avdraget sker i varje fall individuellt och bestäms utifrån produktens andrahandsvärde. Kan vi t. ex. förvänta oss att kunna sälja en produkt som har används eller som har ett skadat lock i en av våra butikers fyndhörna för halva priset, så gör vi ett värdeminskningsavdrag på 50% av priset. Det betyder alltså att du får 50% av priset återbetalat eller att du behöver betala 50% av försäljningspriset till oss om du har valt att betala senare. Om varan helt förlorat sitt andrahandsvärde och värdeminskningen alltså motsvarar försäljningspriset, så innebär det att vi beroende på ditt valda betalalternativ inte återbetalar dig alls eller att du behöver betala hela köpesumman.
För varor som inhandlats under perioden november-december erhåller du som kund en förlängd ånger- och bytesrätt t.o.m. 14:e januari. Under samma förutsättningar som ovan och mot uppvisande av kvitto/ följesedel.
Vill man använda Konsumentverkets officiella ångerblankett så finner man den här.
Onormalt köp- och returbeteende
Som kund till Vincobiosis har du rätt att kunna beställa varor och returnera de varor som du inte vill behålla. Om vi dock noterar ett avvikande och ohållbart köp-/returbeteende och/eller försök till bedrägeri, vilket är dåligt för miljön och kostsamt att hantera, så förbehåller vi oss rätten att neka en beställning eller ta ut en returavgift.
Exempel på beteenden som kan anses bryta mot denna policy:
- Kund som upprepade gånger returnerar en stor del av de inköpta produkterna.
- Misstanke om att varor systematiskt returneras efter användning, eller andra former av vilseledning och försök till bedrägeri.
Vid sådana onormala köp- och returbeteenden som ofta tyder på att kunden inte haft någon intention från början att behålla de beställda produkterna, förbehåller vi oss rätten att i första hand ta ut en returavgift för frakt och administrationskostnader om SEK 59, samt även möjlighet att stänga av en kund från köp från vår webbplats.
Avstängningen är inte tidsbegränsad. Bedömning av avstängning från köp och/eller uttag av returavgift för frakt och administrationskostnader baseras på en helhetsbedömning av kundens beteende, bl.a. antal köp, antal returer, order- och retursammansättningen, användning av erbjudanden av fri retur, försenade och skadade returer eller leveranser. Även beteenden som kan uppfattas som hotfullt mot kundtjänst på Vincobiosis kan bedömas vara grund för avstängning.
Om du anser att vår bedömning av ditt köp-och returbeteende är felaktigt och önskar att vi omprövar bedömningen, är du välkommen att kontakta oss på info@bioglan.se.
Retur- och Reklamationsinstruktioner
Har du ångrat ditt köp så gör du en Retur. Har du fått en skadad produkt eller saknar en produkt i din order så gör du en Reklamation. Observera att vi inte har någon “nöjd kund-garanti”. Detta innebär att vi ej godkänner returer/ reklamationer av produkter som du använt men som ej lever upp till dina förväntningar. Vid eventuell allergi eller överkänslighet rekommenderar vi alltid att man provar en ny produkt på en liten yta (exempelvis på handleden) och väntar i 24h för att se om man får någon reaktion. Om du vill returnera en produkt eller göra en reklamation, kontakta oss via e-post på order@bioglan.se. OBS! Om du gör en regelrätt reklamation på grund av oförutsedda biverkningar eller produktegenskaper behöver du kontakta oss på e-post via pv@bioglan.se.
Ange alltid följande information i ditt mejl:
- Ordernummer
- Namn och e-postadress som användes vid beställning
- Vilken/vilka produkter du vill returnera eller reklamera
- Orsak till retur/reklamation (kort beskrivning)
- Önskad åtgärd (t.ex. återbetalning, byte, annan lösning)
- Eventuella bilder på produkten/skadan (vid reklamation)
När vi mottagit ditt mejl kommer du att få vidare instruktioner inom 1–2 arbetsdagar.
Observera att vi inte ersätter egna fraktkostnader för returer. Produkten ska skickas väl emballerad och i samma skick som när du fick den.Spara alltid på den reklamerade produkten tills ärendet är hanterat och klart.
I de fall produkt skall skickas tillbaka till oss -invänta avgiftsfri returfraktsedel. Vi återbetalar ej för eventuella egna fraktkostnader.
Behöver du hjälp att registrera din retur eller reklamation så går det bra att kontakta vår kundtjänst för assistans. Det gör du enklast via mejl på order@bioglan.se.
Som kund ansvarar du för produkten tills det att den mottagits av vår returavdelning, vilket bland annat innefattar risken för att produkten skadas eller kommer bort under frakten tillbaka till oss. Paketera väl.
För returer och byten av produkter inhandlade i någon av våra butiker hänvisas till instruktionen ”Hantering av retur efter köp i butik” här ovan.
Garanti och reklamationsrätt
För att returnera din produkt ska du skicka den till: Borrgatan 31, 211 24 Malmo.
Garanti och reklamationsrätt gäller endast mot uppvisande av kvitto. Vid godkänd reklamation står vi för eventuella kostnader så som exempelvis fraktavgifter och återbetalning med samma betalsätt som användes vid köp.
Enligt konsumentköplagen är det inte möjligt att reklamera en vara vid missnöje då vi ej har någon nöjdhetsgaranti.
Beroende på var du bor kan tiden det tar för din utbytta produkt att nå dig variera.
Om du returnerar dyrare varor kan du överväga att använda en spårbar frakttjänst eller köpa en fraktförsäkring. Vi garanterar inte att vi kommer att få din returnerade vara.
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Länk till EU:s gemensamma tvistlösningssida hittar du här.
Almänna reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
Service
Vi har mycket omsorgsfullt valt ut våra samarbetspartners och erbjuder förstklassiga professionella produkter. Kontakta oss gärna för mer information. Kundtjänst: info@bioglan.se Vi besvarar dina frågor angående ditt köp inom 48 timmar (helgfri vardag), i annat fall får du meddelande om fördröjning. Övriga frågor besvarar vi snarast möjligt med ambitionen att du ska ha ett svar inom 48 timmar.
Personuppgiftspolicy
Leveransförsening
Konsumenten har rätt att häva köpet vid försening om denne inte godkänner ny föreslagen leveranstidpunkt. Leveranstid är normalt 0 – 7 dagar för Sverige.
Reservationer
Vi reserverar oss för eventuella skrivfel, felaktig information, prisjusteringar, slutförsäljning, tekniska fel samt förändringar i sortiment, kampanjer och villkor. Vi gör alltid vårt bästa för att säkerställa att all information på sajten är korrekt, men ibland kan något bli fel – tack för förståelsen.